تاسیس کنسولگری عمان در چابهار؛ راهکار ادامه خط دریایی چابهار -مسقط



مدیرکل بنادر و دریانوری سیستان وبلوچستان گفت: تاسیس کنسولگری عمان در چابهار و تسهیل صدور روادید راهکار ادامه خط دریایی چابهار-مسقط است.

بهروز آقایی در گفت‌وگو با لاگ-‌ با اشاره به اتمام فعالیت خط مسافربری چابهار-مسقط  اظهار کرد: این خط دریایی با توجیه اقتصادی قابل قبولی یک‌سال و نیم پیش در چابهار راه‌اندازی شد چراکه بیش از یک سوم جمعیت کشور عمان را بلوچ‌ها تشکیل می‌دهند که باتوجه به روابط  و رفت‌وآمدهای خویشاوندی آن‌ها با بلوچ‌های ایران امکان برقراری یک راه خوب برای دسترسی مردم دو خطه ضروری بود.

وی افزود: تنها کشتی که در این مسیر فعالیت می‌کرد با ظرفیت ۲۰۷ مسافر و ۵۶ خودرو یکی از بهترین و لوکس‌ترین شناورهای مسافرت دریایی بود که فاصله ۱۶۰مایلی چابهار-مسقط را با سرعتی معادل ۵۰نات دریایی و در مدت ۳ ساعت طی می‌کرد که باوجود نرخ پایین وقابل توجیه ۴۰۰هزارتومانی این سفر دریایی در مقایسه با نرخ بلیط هواپیما قیمت بالای صدور ویزای عمان این سفر دریایی را غیرقابل توجیه‌ می‌کرد‌.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان، هرچند فعالیت این خط دریایی از فروردین ماه سال‌گذشته به دلیل عدم حمایت دستگاه‌های دولتی در پرداخت یارانه و ارائه تسهیلات به اتمام رسیده است اما درصورتی که امکان تاسیس کنسولگری عمان در چابهار فراهم شود و یا با همراهی دستگاه‌ها صدور ویزای عمان تسریع و تسهیل شود گردشگران و جوامع محلی بسیاری برای رفت و آمد از این خط استفاده می‌کنند‌.

آقایی خاطرنشان کرد: مجهزترین ترمینال مسافرت دریایی کشور در محوطه‌ای به مساحت ۱۰ هزار مترمربع و زیربنای ۴۰۰۰ مترمربع با ظرفیت پذیرش حداقل ۶۰۰ مسافر ورودی و خروجی به صورت همزمان در بندر شهید کلانتری چابهار  و در راستای ایجاد فرهنگ مسافرت‌های دریایی و جذب توریسم زیارتی، سیاحتی و درمانی کشورهای منطقه تجهیز شده و سازمان بنادر علاوه بر آن که درآمدزایی آن را مدنظر قرار نداده تاکنون برای تداوم فعالیت این ترمینال و تنها خط مسافرت دریایی چابهار-مسقط آن بیش از یک میلیارد تومان یارانه نیز پرداخت کرده است.

انتهای پیام